הקשר בין אקנה למתח נפשי


הקשר בין אקנה למתח נפשי
מכירים את זה שהפצעונים תופסים אתכם בזמן הכי לא מתאים? ובכן, יש לכך סיבה מדעית. מחקרים רבים בדקו את הקשר הקיים בין הופעתם של פצעונים או מה שמרביתנו מכנים פצעי בגרות, לבין מתח נפשי והחדשות עבור הלחוצים שבינינו הן – התחילו לקדם אורח חיים שליו יותר.

ומדוע?

על כך שהורמונים הם טריגר ידוע להופעתם של פצעונים אין כל וויכוח, ובמחקרים שנערכו לעורך עשרים השנים האחרונים נמצא כי מצבי מתח נפשי למעשה מגבירים את שחרור ההורמונים שבגופנו.

אחד מן ההורמונים המשתחרר בעת הלחץ נקרא בשם "הורמון משחרר קורטיקוטרופין". הורמון זה הינו הראשון מבין סדרה של הורמונים נוספים (וביניהם הקורטיזול הידוע בשם "הורמון הלחץ") המשתחררים במוחנו ואשר אחראים על הפעלת תגובת הסטרס והמתח הנפשי בגופנו.

מעבר לעובדה שריבוי הורמונים שכזה גורם לבעיות שינה, כאבי ראש, פגיעה במערכת החיסונית ועלייה במשקל, ההורמון שמשחרר קורטיקוטרופין מסוגל במבנהו הכימי להתחבר אל הקולטנים שלנו ההממוקמים בבלוטות החלב.

ומכאן הופעת הפצעונים הופכת לתכופה יותר

מרגע זה שבו ההורמון הסורר התחבר אל קולטני בלוטות החלב, אותן הבלוטות מתחילות להפריש כמויות שומן גבוהות יותר מן הממוצע. בתהליך של כדור שלג, ההפרשה המוגברת סותמת את הנקבוביות, מובילה לזיהום ומקומי ומשם להופעתו של אקנה דלקתי.

כיצד ניתן להפחית את הבעיה?

מיותר לציין כי עיקר הבעיה טמון קודם כל ביכולת שלנו להירגע ולקחת דברים בקלות. עם זאת, קל לדבר וקשה לבצע.

הקפידו על צעדים מניעתיים כדי לקדם אורח חיים שליו יותר. אם ישנם גורמי לחץ אותם זיהיתם כלא חיוניים בחייכם, הוציאו אותם. אם מדובר בגורמים שהם חלק בלתי נפרד מאורח החיים, אז הרי שמומלץ לשלב תרגילים נשימתיים ומדיטציה שיסייעו בסילוק המחשבות המלחיצות ובקידום התמודדות בריאה יותר עם גורמי מתח נפשי.

כמו כן, ניתן לשלב עזרים רפואיים טבעיים שונים דוגמת תוספי מזון הידועים ביכולת להפחית את הפצעונים.